Perkahwinan Suku Kaum Iban
Perkahwinan dalam
masyarakat Iban agak unik kerana terdapat beberapa peraturan yang dilakukan sebelum seseorang itu layak menjadi suami
isteri. Dalam masyarakat Iban, usia pengantin lelaki perlu melebihi dua
puluh dua tahun. Ini disebabkan dalam usia yang sebegini, pihak lelaki telah
bersedia untuk berkahwin. Bagi pihak si gadis pula, tiada umur khusus yang
ditetapkan.
Perkahwinan yang
sempurna bagi masyarakat Iban ialah perkahwinan yang mematuhi kehendak
adat. Pihak yang melanggar mana-mana adat perkahwinan dikehendaki membayar
denda untuk mengelakkan pasangan suami isteri ditimpa kesusahan. Usaha mencari
pasangan bergantung pada keadaan di rumah itu,
kalau keluarga itu besar, anak-anak mereka lambat dikahwinkan. Sebaliknya,
apabila anggota keluarga di rumah itu kecil, anak-anak mereka akan dikahwinkan
secepat mungkin dengan harapan menantu dapat membantu keluarga membuat kerja-kerja tertentu.
Terdapat beberapa peringkat tertentu dalam perkhawinan kaum Iban iaitu peringkat merisik, meminang, bertunang,majlis perkahwinan dan selepas majlis perkahwinan.
Terdapat beberapa peringkat tertentu dalam perkhawinan kaum Iban iaitu peringkat merisik, meminang, bertunang,majlis perkahwinan dan selepas majlis perkahwinan.
a) Merisik
Dalam masyarakat Iban,
perkahwinan biasanya ditentukan oleh pengantin lelaki. Sekiranya seorang
teruna telah berkenan kepada seorang gadis, ibu bapanya atau wakil akan
bertandang ke rumah gadis untuk merisik. Perjumpaan kedua belah pihak ini juga
dikenali sebagai berbunga-bunga atau berjarum-jarum. Pada masa itu
syarat-syarat perkahwinan akan ditentukan termasuklah pemberian dan sebagainya.
Keluarga pihak lelaki akan menghantar rombongan meminang gadis jika hasil
pertemuan itu menggalakkan.
b) Meminang dan bertunang
Rombongan pihak lelaki
biasanya tidak kurang daripada lima orang dan paling ramai dua puluh orang
yang terdiri daripada orang-orang tua. Pada masa itu syarat-syarat perkahwinan
akan ditentukan termasuklah berian atau mas kahwin serta lain-lain yang
berkaitan. Setelah mencapai kata sepakat, ayah pihak lelaki menanggalkan
lapit atau ikat pinggang perak atau sebilah pedang sebagai tanda pertunangan.
Seterusnya kedua belah pihak akan berbincangtentang tarikh dan hari
perkahwinan. Mulai saat itu, perempuan itu tidak boleh lagi menerima kunjungan
teruna selain tunangnya. Dua atau tiga hari kemudian wakil pihak lelaki akan
memaklumkan berita pertunangan tersebut kepada saudara-mara dan jiran tetangga.
c) Majlis Perkahwinan
Pelbagai persiapan
akan dibuat untuk majlis perkahwinan yang bakal tiba. Bagi pihak keluarga
lelaki mereka akan menyediakan perbelanjaan serta barang yang harus diberikan
kepada keluarga perempuan. Keluarga perempuan juga membuat pelbagai
persiapan termasuk memburu binatang untuk disembelih pada hari
perkahwinan.
Untuk mengundang
tetamu, kedua-dua pihak melantik wakil masing-masing untuk menguruskan
jemputan kahwin. Wakil itu membawa beberapa utas tali
bersimpul yang menunjukkan berapa hari lagi perkahwinan
dilangsungkan. Sekiranya tali itu mempunyai 5 simpulan, bermakna perkahwinan itu akan berlangsung dalam
masa 5 hari lagi. Wakil khas akan meninggalkan tali bersimpul itu
kepada tuai rumah atau ketua rumah panjang yang bertanggungjawab membuka
simpulan tali itu setiap hari. Majlis perkahwinan berlangsung di rumah
pengantin perempuan, beratus-ratus orang tetamu yang akan dijemput untuk
menghadiri majlis perkahwinan tersebut.
Pada masa dahulu,
para wakil akan membawa tali bersimpul (temukutali), satu simpulan menandakan satu hari di antara hari pengataran
jemputan dengan hari perayaan. Setiap
simpulan dibuka atau dipotong untuk setiap hariyang berlalu. Semasa
rombongan pengantin lelaki hampir sampai di rumah pengantin perempuan,
satu upacara diadakan iaitu upacara bertanyakan petanda (Nanyaka Burong).
Rombongan pengantin lelaki ini akan ditemukan dengan wakil pengantin
perempuan . Kedua-dua rombongan tersebut berjumpa di pekarangan rumah panjang.
Rombongan lelaki akan ditanya jenis petanda yang mereka temui semasa dalam
perjalanan ke rumah pengantin perempuan.
Sekiranya terdapat
petanda buruk ditemui upacara penawar mesti dilakukan dan selepas upacara
penawar dilakukan rombongan tersebut barulah boleh naik dengan diiringi dengan
bunyi pukulan gong dan di kaki tangga, ayah pengantin lelaki akan mengorbankan
seekor babi sembahan. Di atas tangga yang teratas sekali terdapatnya dulang
yang berisi seketul batu dan air iaitu merupakan penawar petanda
burung dan tangal (sakang). Di mana setiap ahli rombongan yang naik akan
membasuh kaki mereka dengan memasukkan sebelah kaki mereka kedalam dulang
tersebut.
Selain itu, pada
hari perkahwinan, rombongan lelaki biasanya berarak ke rumah panjang pengantin
perempuan dengan menaiki perahu yang dihiasi kain pua kumbu sekiranya
pengantin melalui jalan sungai . Jika tidak, pengantin akan berjalan kaki
mengikut jalan darat. Di sepanjang jalan, rombongan yang berpakaian
menarik itu akan memukul gong. Sebaik sahaja sampai di hadapanrumah pengantin
perempuan, tembakan meriam akan dilepaskan. Kemudian mereka mandi beramai-ramai di sungai sebelum memakai pakaian tradisional.
Sampai di tangga
rumah panjang, kepala rombongan pengantin lelaki dipelawa menyembelih seekor
babi sebagai penghormatan dan pada masa itu juga
tembakan senapang akan kedengaran secara balas-membalas. Di kepala tanggar umah itu pula,
terdapat rangka yang berbentuk seperti kota. Ketua rombongan pengantin
lelaki terlebih dahulu terpaksa membuka tiga buah kota iaitu di kepala tangga,
di tengah rumah dan di hujung rumah.
Setelah itu,
rombongan pihak lelaki di kalangan kaum wanita akan masuk ke bilik pengantin
perempuan, manakala yang lelaki duduk di ruai.Mengikut adat tetamu perempuan
hanya dapat masuk ke dalam bilik pengantin perempuan dengan menggunakan
bahasa berirama untuk membuka pintu bilik yang dipalang dengan lembing dan
ditutup oleh pua kumbu.
Para tetamu seterusnya
akan dijamu dengan sejenis arak iaitu tuak dan pelbagai jenis air seperti air haus, air dahaga dan air untung. Sambil
itu mereka akan bergurau senda dan beramai-ramai menyanyikan lagu dan
memukul gendang. Mereka juga akan berpusing di rumah selama tiga kali.
Sesudah itu air minuman akan dihantar kepada setiap tetamu dan ini dinamakan
air penyuci.
Sekiranya perkahwinan
berlangsung pada waktu siang, selepas makan tengahari barulah kedua-dua pihak
berbincang tentang perihal pengantin dan susur galur mereka. Sekiranya
dilangsungkan pada waktu malam, perbincangan dilakukan selepas tengah malam.
Mereka akan berbincang dan golongan yang tertua akan melakarkan hubungan antara
pengantin lelaki dan perempuan yang mempunyai hubungan kekeluargaan. Sebelum
perbincangan diadakan, tuai rumah sekali lagi akan menghidangkan minuman keras
yang dipanggil air perangsang kepada para tetamu.
Setelah mengetahui
hubungkait kekeluargaan, denda akan dikenakan kepada mereka. Selepas itu
barulah ibu bapa pengantin perempuan meminta pemberian.
Terdapat nilai pemberian yang telah ditetapkan di kalangan masyarakat Iban.
Pihak perempuan juga meminta bayaran memecah tangga iaitu sebilah beliung, bayaran pembuka pintu iaitu sebatang lembing,
bayaran pembuka kelambu iaitu sebilah pedang dan pemberian kecil yang lain.
Pihak lelaki pula meminta pencuci kaki , sebuah tempayan, sepasang tempat
menggantung gong, penolak haluan iaitu sebatang sumpitan, kajang perahu
iaitu sehelai kain pua kumbu dan beberapa pemberian kecil lagi.
Selepas menjelaskan segala pemberian,
mereka menetapkan pula syarat berhubung dengan pemberian sekiranya berlaku
perceraian. Permintaan tersebut akan hilang setelah berlakunya perceraian yang
tidak nyata. Sekiranya perceraian disebabkan oleh pihak lelaki, si suami wajib
membayar balik berian yang diterimanya dahulu dan tambahan sebanyak
RM50 sebagai denda. Sekiranya berlaku percubaan untuk mencemarkan nama
mana-mana pihak, pihak yang bertanggungjawab akan dikenakan denda yang
lain. Seterusnya, upacara membelah pinang dilakukan iaitu buah pinangtersebut
telah dibelah kepada tiga, lima atau tujuh ulas. Kemudian buah pinang tersebut
akan disimpan di dalam bakul selok dan diselimuti dengan Pua Kumbu. Buah
pinang tersebut adalah merupakan gambaran cahayamata pasangan pengantin
tersebut. Selain itu, upacara membelah pinang atau mengulang pinang turut
dijalankan yang mana, pecahan pinang itu akan menentukan tempoh
masa pengantin perempuan wajib tinggal di rumah suaminya. Kemudian seorang
lemambang atau bomoh akan mengadakan upacara menidurkan anak dan mengejutkan
anak itu semula dengan beberapa rangkap pantun. Seterusnya pinang tersebut
akan diagihkan kepada tetamu dan diberi sarapan pagi.
Upacara perkahwinan telah
dianggap tamat dengan menjalankan adat ini sekiranya tiada kesalahan adat yang
dilakukan oleh kedua belah pihak. Jika tidak pengantin baru akan mandi di
sungai untuk membersihkan diri. Untuk adat ini juga mereka perlu memegang
sehelai kain yang panjangnya tujuh ela supaya
kesalahan semasa perkahwinan itu akan hilang pada setiap individu.
Selepas mandi, mereka menyembelih seekor babi sebagai korban dan juga
sebagai penebus dosa pengantin.
Setelah menyucikan diri,
pasangan pengantin akan memakai pakaian masing-masing untuk pergi ke rumah
pengantin lelaki pula. Di sepanjang jalan, rombongan perlu kelihatan gembira
kerana segala kesalahan telah dihapuskan. Seterusnya sambutan yang meriah
diadakan pula di rumah pengantin lelaki. Pada sebelah malamnya, kedua
pengantin diiringi oleh pengapit masing-masing dan akan disandingkan di atas
gong atau kerusi yang dialas kain tenun. Adat ini juga boleh disamakan dengan
adat bersanding dalam kalangan masyarakat Melayu.
Kemudian beberapa orang tua
dijemput untuk berdoa iaitu dengan mengunakan ayam untuk membiau mereka
berdua, yang bertujuan untuk memohon agar dewa memberkati mereka berdua.
Pasangan ini akan disaksikan oleh hadirin di rumah panjang tersebut. Seterusnya
seseorang yang dipanggil tukang ganyang akan memulakan upacara. Ayam yang
telah diikat kakinya kemudian dilepaskan dan mentera pun dibaca. Ayam yang
telah disembelih itu akan diambil darahnya untuk disemah kepada pengantin.
Istiadat ini akan diakhiri dengan jamuan
makan dan minum. Selepas mengadakan majlis di
rumah pengantin lelaki, sekali lagi majlis diadakan di rumah pengantin
perempuan. Sungguhpun mereka telah sah sebagai pasangan
suami isteri, mereka tidak boleh tidur bersama. Si suami masih tidur di ruai iaitu di bilik tetamu. Sebarang bunyi-bunyian
yang didengar sepanjang berada di situ akan mempunyai maksud yang
tersendiri sama ada baik atau sebaliknya. Ada
pasangan yang terpaksa dipisahkan buat sementara waktu kerana mendapat petanda buruk.
Perkahwinan Suku Kaum Bajau
Dalam melakukan
majlis perkahwinan, masyarakat Bajau berpegang kepada pantang larang kaumnya.
Penetapan hari perkahwinan perlulah dielakkan daripada hari Rabu dan Ahad. Ini
kerana kedua-dua hari ini dianggap kurang bak untuk upacara tersebut. Jika ada
yang melanggar pantang ini, pengantin akan jatuh sakit dan tidak akan mendapat
rezeki yang baik. Pada kebiasaannya, mereka akan memilih hari ke-14 atau 15
mengikut kalendar Islam, kerana dipercayai ketika itu cahaya bulan terang dan
rezeki pengantin baru itu akan menjadi murah.
Bagi kaum Bajau
mereka lebih mempercayai perkahwinan yang bersifat monogami daripada poligami.
Dalam perkahwinan Bajau, kebanyakan perkahwinan berlaku antara kaum kerabat
(saudara-mara) mereka sendiri. Hal ini kerana mereka amat percaya bahawa
perkahwinan sesama kaum kerabat sendiri lebih menjamin perkembangan zuriat
mereka.
Perkahwinan Bajau
tidak pernah melarang perkahwinan dengan orang luar dari kerabat mereka, namun
mereka lebih cenderung untuk berkahwin dengan kaum kerabat (yang jauh) sendiri.
Pun begitu, mereka tidak boleh mengahwini mereka yang mempunyai ikatan akrab
atau muhrim. Jika perkahwinan berlaku dengan muhrim sendiri, maka perkahwinan
itu dianggap sumbang dan panas serta akan mendatangkan sial.
Masyarakat Bajau
amat teliti dengan perlaksanaan sesuatu majlis perkahwinan. Mereka percaya
bahawa perkahwinan tidak boleh dilakukan dengan sambil lewa, sebaliknya
dilaksanakan dengan tuntutan adat dan agama. Suatu ketika dahulu, majlis
perkahwinan Bajau berlangsung selama satu hari, satu malam. Sebaliknya
pada ketika ini, majlis berlangsung selama 2 hari 1 malam.
Pada hari pertama,
majlis disambut meriah pada waktu petang dan malam. Sambutan ini disambut
secara maglami-lami (beramai-ramai). Dalam majlis ini, kaum kerabat dan tetamu
akan berkumpul untuk menjamu selera (bagi memperingati nenek moyang mereka yang
telah meninggal dunia) dan menyaksikan beberapa jenis hiburan yang disediakan
oleh pihak pengantin perempuan. Dalam jamuan memperingati nenek moyang, mereka
akan berzikir bersama tetamu yang lain dan biasanya nasi kunyit bersama lauknya
dan kuih panyam disediakan.
Pada hari kedua
pula, upacara dimulakan dengan pukulan titik diallau, iaitu pukulan tagungguk
khas. Biasanya pukulan itu dibuat pada pukul 5 pagi (sebelum subuh), bagi
mengingatkan penduduk setempat, akan majlis perkahwinan mereka.
Setelah bersarapan
lebih kurang pada pukul 8 pagi, kedua-dua pengantin akan dimandikan oleh
ahli-ahli agama di rumah masing-masing diikuti dengan bacaan ayat-ayat suci
sebagai doa selamat bagi mereka. Setelah dimandikan pengantin lelaki akan diarak
dengan menaiki kuda ke rumah pengantin perempuan atau ke masjid untuk majlis
akad nikah. Setelah itu pengantin lelaki akan didukung oleh dua orang lelaki
masuk ke dalam rumah pengantin perempuan atau masjid, di mana akan
berlangsungnya majlis akad nikah. Proses akad nikah yang dilakukan oleh kaum
Bajau adalah sama seperti adat perkahwinan Melayu, iaitu sebelum dinikahkan
imam akan membacakan khutbah nikah.
Setelah selesai
upacara pernikahan, pengantin lelaki akan diberikan sehelai kain selendang dan dipimpin
oleh pengapitnya ke pelamin. Dalam tempoh itu, pengantin lelaki diiringi oleh
pukulan tagungguk dan nyanyian jam-jam. Apabila rombongan pihak lelaki semakin
hampir, pihak perempuan akan menurunkan tirai di hadapan pelamin untuk
melindungi pengantin perempuan daripada penglihatan pengantin lelaki.
Beberapa syarat
dikenakan kepada pengantin lelaki jika ingin melihat pengantin perempuan di
sebalik tirai itu. Jika pihak pengantin perempuan menutup pintu, maka pihak
pengantin lelaki perlulah membayar wang tebus pintu atau dipanggil kaukaban
lawang. Biasanya pengantin perempuan akan duduk dipelamin dan menunggu suaminya
di sebalik tiga lapis tirai. Tirai itu perlulah dibuka selapis demi selapis dan
setiap tirai hanya akan dibuka sebaik sahaja pengantin lelaki membayar wang
tebus sebanyak mana yang difikirkan patut.
Setelah tirai yang
terakhir dibuka, pengantin lelaki perlulah memutarkan kain selendang yang
diberikan kepadanya selepas majlis akad nikah tadi, sebanyak tiga pusingan di
atas kepala pengantin perempuan. Kemudian, pengantin lelaki tadi perlulah
menyentuh dahi pengantin perempuan dengan ibu jari tangan kanannya. Proses ini
dikenali sebagai tutukan yang sama seperti proses membatalkan air sembahyang
dalam perkahwinan Melayu.
Selepas majlis persandingan,
pengantin lelaki akan terus tinggal di rumah pengantin perempuan selama tiga
malam. Dalam tempoh itu, ahli-ahli agama akan bergilir-gilir memberikan nasihat
tentang rukun berumahtangga, persefahaman suami isteri dan lain-lain nasihat
yang dirasakan perlu. Setelah tiga malam ibu bapa pengantin lelaki akan datang
dan meminta izin dari besannya untuk menjemput pasangan pengantin baru itu
berpindah ke rumah mereka. Perpindahan itu dikenali sebagai tingkuang. Pasangan
pengantin baru itu kemudiannya boleh terus tinggal di rumah pengantin lelaki
buat selama-lamanya, jika mereka mahu.
Perkahwinan Masyarakat Murut
Perkahwinan orang Murut adalah seawal umur 15 hingga 18 tahun bagi si teruna dan 13 tahun bagi si gadis. Mas kahwin yang biasa dipohon oleh ibu bapa si gadis orang Murut adalah 2 ekor kerbau, 1 tajau sejenis “tilauan, 1 tajau jenis minukul, 1 tajau jenis belaying, 1 tajau jenis “manila 1 buah gong dan 1 sumpitan. Istiadat perkahwinan akan dijalankan selama lima hari berturut-turut, 3 hari di rumah pihak perempuan dan 2 hari di rumah pihak lelaki. Dalam masa 3 hari tetamu akan bersukaria sambil makan dan meminum tuak. Pertandingan meminum tuak secara persahabatan turut diadakan.
2 comments:
as'kum... satu rencana yang menarik. mohon izin utk mengambil sedikit idea bagi membuat tugasan. terima kasih.
as'kum... satu rencana yang menarik. mohon izin utk mengambil sedikit idea bagi membuat tugasan. terima kasih.
Post a Comment