Perkahwinan
dalam masyarakat Cina merupakan satu titik tolak yang membawa perubahan besar
dalam kehidupan mereka. Perkahwinan penting untuk mengekalkan institusi
keluarga dan melaluinya keturunan nenek moyang dapat diteruskan daripada satu
generasi kepada generasi yang lain. Dalam masyarakat Cina, sesuatu perkahwinan
itu dirancang dan diatur sebaik-baiknya. Mengikut kepercayaan mereka juga,
pasangan yang berkahwin tanpa mengikut aturan adat dianggap tidak sah. Terdapat
dua bentuk perkahwinan yang diamalkan oleh mereka iaitu eksplisit iaitu
perkahwinan yang diatur samada oleh ibu bapa atau orang tengah (moi-ngin) dan
implisit iaitu perkahwinan di mana kedua-dua lelaki dan perempuan diberi
kebebasan untuk memilih pasangan masing-masing. Pada asasnya adat resam
perkahwiwan masyarakat Cina merangkumi peringkat merisik, meminang, bertunang
dan majlis perkahwinan.
Merisik
Adat
merisik dijalankan untuk mengetahui latar belakang gadis yang dihajati. Masyarakat
Cina terlalu mengambil berat tentang nama , keturunan, peribadi, watak dan
tingkah laku si gadis. Ciri-ciri ini penting untuk mewujudkan perkahwinan yang
berkekalan. Cara merisik terpulang kepada ibu bapa kerana pada lazimnya ibu
bapa pihak lelaki akan menanyakan kenalan dan rakan taulan yang kenal dengan
keluarga si gadis. Sebahagian masyarakat Cina lebih gemar mengadakan
perbincangan tersebut di restoran-restoran dengan disertai saudara mara lain.
Tradisi makan bersama ini amat penting dalam masyarakat Cina kerana ia dapat
mengeratkan perhubungan di antara kedua belah keluarga. Perbincangan ketika
merisik adalah berkenaan perkara-perkara umum terutama tentang latar belakang
keluarga dan asal keturunan.
Meminang
Setelah
kedua-dua pihak berpuas hati dengan latar belakang keluarga masing-masing adat
meminang akan dijalankan. Seorang wakil dipilih untuk berkunjung ke rumah si
gadis bagi membincangkan perkara-perkara berkaitan perkahwinan. Ibu pengantin
pengantin perempuan pula akan berbincang dengan wakil tersebut berkenaan jumlah
mas kahwin, peruntukan meja dalam jamuan makan dan memilih hari yang paling
sesuai. Pihak lelaki tidak akan tawar menawar kerana bimbang akan menjatuhkan
maruah. Segala ketetapan yang telah dipersetujui, diberitahu kepada kedua ibu
bapa pihak lelaki. Ibu bapa pihak lelaki akan berbincang dengan anaknya untuk
menyediakan segala permintaan daripada pihak perempuan.. Setelah kedua-dua
pihak sudah saling mengenal dan bersetuju untuk berkahwin, barulah adat bertunang
dijalankan.
Bertunang
Hari
pertunangan dilakukan berdasarkan kalendar Cina dan ia hendaklah bersesuaian
dengan bintang kelahiran kedua pasangan tersebut. Khidmat tukang tilik
digunakan untuk penetapan tarikh tersebut berpandukan kepada sebuah buku iaitu
Toong-Su. Ini penting kerana jika dilakukan pada waktu yang tidak sesuai
dipercayai akan ditimpa bencana dan perkahwinan akan menghalami kegagalan. Pada
masa inilah bakal pengantin lelaki berkunjung ke rumah perempuan untuk
menunaikan permintaan. Upacara bertukar cincin dilakukan mengikut masa yang
ditetapkan . cincin disarung di jari manis kiri oleh kedua-dua bakal pengantin
sehingga hari perkahwinan. Bagi membukitkan persetujuan, gadis berkenaan akan
menyerahkan sekeping kertas merah atau nyen-sang yang tertulis nama gadis, umur
dan tarikh lahirnya yang didapati daripada tukang tilik. Setelah nyen-sang
diterima, pihak lelaki akan mengadakan persediaan. Nyen-sang kepunyaan si gadis
pula akan diberi kepada tukang tilik bersama-sama maklumat yang sama tentang
dirinya. Tukang tilik akan menghitung hari dan masa yang sesuai berdasarkan
kedua-dua nyen-sang dan dicatat pada sehelai kertas merah yang dinamakan
nyik-kor. Ketika menentukan hari yang sesuai, tukang tilik membuat ramalan
berdasarkan tahun kelahiran kedua pasangan. Setelah mendapat tarikh dan masa
yang sesuai, tukang tilik akan menyediakan dua keping nyik-kor dan diberikan
kepada lelaki dan perempuan yang hendak berkahwin. Nyik-kor tersebut
mengandungi peraturan-peraturan dan adat-adat yang perlu diikuti oleh kedua
bakal pengantin merangkumi adat-adat tertentu.
Hantaran
dan mas kahwin lazimnya diberi semasa upacara bertukar cincin perkahwinan atau
pada hari lain seperti hari istiadat perkahwinan yang diadakan di Pejabat
Pendaftaran Perkahwinan. Di antara hantarannya ialah sebentuk cincin emas,
sepersalinan pakaian, kain dan wang tunai. Sekiranya pihak lelaki tidak
menyediakan barang hantaran yang cukup kepada pengantin perempuan, sejumlah
besar wang tunai akan diberi. Beserta dengan penghantaran mas kahwin, keluarga
pengantin perempuan diberitahu tarikh perkahwinan dan rundingan akan dibuat
dengan pengantin perempuan. Dalam masyarkat Cina, semakin besar mas kahwin yang
diberikan, semakin tinggi martabat dan kedudukan pihak lelaki.
Majlis Perkahwinan
Hari
perkahwinan akan dilangsungkan setelah setahun bertunang atau mengikut tempoh
yang dipersetujui oleh kedua belah pihak. Sebelum tiba hari perkahwinan
sekiranya terdapat kematian di kalangan ahli keluarga bakal pengantin,
perkahwinan itu mesti ditangguhkan pada tahun hadapan ataupun selama seratus
hari. Adalah tidak manis mengadakan perkahwinan sewaktu orang lain sedang
berkabung kesedihan. Pada hari perkahwinan tersebut pengantin perempuan dan
lelaki dihias indah. Masyarakat Cina pada masa dahulu memakai pakaian pengantin
yang diperbuat daripada kain sutera dan disulam benang emas. Kemudian setiap
pakaian dihias dengan pelbagai aksesori. Baju pengantin sebaik-baiknya bewarna
putih, merah atau kuning. Adalah dilarang memakai baju hitam, biru dan kelabu
kerana dipercayai warna-warna tersebut melambangkan kematian dan kesedihan.
Seterusnya
pengantin lelaki akan bertandang ke rumah pengantin perempuan dan pada masa
itulah pengantin lelaki dan perempuan akan duduk bersama buat kali pertama.
Mereka akan diiringi oleh pengiring masing-masing. Seterusnya pasangan
pengantin akan didudukkan di atas pelamin yang telah disediakan di ruang tamu.
Selepas acara bersanding, pasangan pengantin akan dibawa bertemu ahli keluarga
masing-masing. Pengantin lelaki akan memperkenalkan keluarga dan sauadara
maranya kepada isterinya dan ini begitulah sebaliknya di samping itu juga kedua
pengantin akan meminta restu daripada keluarga mertua masing-masing. Dalam
masyarakat Cina juga, upacara meminum teh sangat penting dan masih diamalkan.
Ia merupakan tradisi masyarakat Cina yang mempunyai maksud yang tersendiri.
Adat ini melambangkan penerimaan pasangan pengantin terutamanya si isteri dalam
keluarga si suami di samping bertujuan untuk mengeratkan hubungan kekeluargaan.
Dalam upacara ini pasangan pengantin akan memberi teh yang disediakan kepada
saudara mara pihak lelaki. Walau bagaimanapun adat bersanding dan upacara minum
teh ini sudah kurang diamalkan oleh masyarakat Cina hari ini.
Kemuncak
upacara perkahwinan masyarakat Cina ialah pada sebelah malam iaitu jamuan
makan. Jamuan makan ini diadakan secara besar-besaran samada di rumah, dewan,
atau restoran. Tetamu-tetamu yang datang akan membawa ang-pau sebagai hadiah
kepada pasangan pengantin. Pada masa yang sama kedua pengantin akan cuba
mengenali dan beramah mesra dengan ahli keluarga kedua belah pihak. Akhir
sekali, sebagai bukti perkahwinan, pasangan pengantin akan menandatangani dua
pucuk surat perkahwinan iaitu Keat Foon Ching Su di hadapan beberapa orang
saksi.
Pada
hari ini masyarakat Cina kurang mengamalkan adat perkahwinan secara tradisi
sebaliknya menjalankan perkahwinan secara sivil iaitu dengan mendaftarkan
perkahwinan di gereja, terutamanya di kalangan mereka yang beragama Kristian.
Perkahwinan Masyarakat Cina
Perkahwinan Cina biasanya
diatur secara tradisi antara keluarga-keluarga berkenaan. Pada asalnya,
kebudayaan Cina membenarkan percintaan dengan monogami yang merupakan norma
masyarakat etnik Cina.
Perkahwinan dalam Konteks Konfusianisme
Dalam pemikiran Konfusianisme,
perkahwinan merupakan suatu peristiwa yang amat penting kepada kedua-dua unit
keluarga serta masyarakat. Secara tradisi dalam kebudayaan Cina, inses telah
ditakrifkan sebagai perkahwinan antara dua orang dengan nama keluarga yang
sama. Dari sudut pandangan sesebuah keluarga yang menganuti Konfusianisme,
perkahwinan merapatkan keluarga-keluarga dengan nama keluarga yang berlainan
dan meneruskan jurai keturunan klan bapanya.
Secara amnya, ini merupakan
sebab utama mengapa anak lelaki diutamakan berbanding dengan anak perempuan
ketika melahirkan anak. Oleh itu, manfaat dan kelemahan sesuatu perkahwinan
adalah penting kepada seluruh keluarga, bukan sahaja kepada pasangan yang
berkenaan. Secara sosial, sepasang suami isteri dianggap unit asas masyarakat
Cina. Dalam sejarah Cina, terdapat banyak perkahwinan yang menjejaskan
kestabilan politik negara dan hubungan-hubungan antarabangsa.
Sejak zaman Dinasti Han,
raja puak-puak asing yang kuat seperti Mongol, Manchu, Xiongnu dan Turki sering
menuntut perempuan-perempuan daripada keluarga diraja Cina. Banyak zaman dalam
sejarah Cina juga dikuasai oleh keluarga isteri atau ibu Maharaja. Oleh itu,
perkahwinan juga kadang-kala dikaitkan dengan politik.
Perkahwinan Cina Prasejarah
Perkahwinan dalam
Masyarakat Dahulu
Dalam pemikiran Cina
tradisional, masyarakat primitif tidak berkahwin tetapi melakukan hubungan seks
secara rambang. Mereka dianggap sebagai haiwan kerana tidak mempunyai konsep
yang tepat terhadap keibuan, kebapaan, adik-beradik, suami dan isteri, jantina,
jodoh dan perkahwinan. Sebahagian daripada misi Konfusianisme adalah untuk
mentakrifkan apa yang dimaksudkan dengan konsep bapa atau suami, serta
untuk mengajar manusia menghormati hubungan yang wajar antara ahli-ahli
keluarga dan mengawal tingkah laku seks.
No comments:
Post a Comment